Keywords forekomst refererer til, hvor ofte et keyword forekommer i en given tekst i forhold til det totale antal ord på den side. Forskellige søgemaskiner har forskellige mål for keywords forekomst (Google, Bing, Yahoo, etc.), men når et mål for forekomsten er sat, er det meget vigtigt at holde fast i det. Ikke at gøre det undergraver hele pointen med at lave en SEO tekst.
Hvordan man beregner forekomsten
Normalt defineres keywords forekomsten som 1-2 %, som er tættest på det, som Google foretrækker. Hvad betyder dette i forhold til, hvordan en SEO tekst bør skrives? Det betyder, at i en tekst med et bestemt antal ord, skal keywordet forekomme mindst 1% gange i forhold til det totale antal ord, og maksimalt 2% gange. Her er nogle eksempler:
300 ord i en tekst med 2-3% forekomst: 6-9 gange
700 ord i en tekst med 1-2% forekomst: 7-14 gange
Hvordan man tjekker keywords forekomst
Det er nemt at tjekke keywords forekomsten. Bare brug dit tekstprograms ord-søge funktion og søg efter det præcise keyword. Brug ikke “match case”. Microsoft Word vil fortælle dig præcist, hvor mange gange dit keyword optræder. Ellers kan du manuelt tælle de antal gange, et keyword forekommer, hvilket selvfølgelig tager lidt længere tid, men det er det værd!
Her kan I også finde en brugbar artikel med nyttigt info. Andre brugbare links: